Samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning
Sveriges Lärare ställer sig positiv till utredningens förslag om ett uppföljningssystem med olika former av informationsinhämtning i syfte att få en sammantagen bild av villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet.
Utredningen har lämnat flera förslag som kommer att leda till förbättringar vad gäller kunskap om situationen för barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet.
Förslagen handlar om systematisk insamling av kunskaper som möjliggör uppföljning av utvecklingen av skolsituationen för dessa barn över tid där också barns och elevers egna erfarenheter av skolsituationen ingår.
Utredningen har gjort välgrundade etiska överväganden när det gäller insamling av integritetskänsliga uppgifter om barn och elevers funktionsnedsättning. Förslagen är så konstruerade att Sveriges Lärares bedömning är att de inte kommer att innebära en ökad arbetsbelastning för lärare Länkar
Sveriges Lärares remissvar
Utredningens förslag
Ansvarig utredare: Per Båvner