Nationell skolformsförening för förskolan

I Sveriges Lärare finns det tre nationella skolformsföreningar. En av dem är skolformsföreningen för förskolan.

Nationell skolformsförening för förskolan, Sveriges Lärare.

Aktuellt

Medlemsmötet 10 mars 2025

Se inspelningen av medlemsmötet nedan. 

Här kan du ladda ner den presentation som användes i PDF-format. 

Frågor och svar om tillsynsansvaret

På skolformsföreningens medlemsmöte den 10 mars pratade vi tillsynsansvar. Här har vi nu sammanställt en frågor och svar utefter de frågor som vi fick in.

Ja, all personal som arbetar på förskolan har tillsynsansvar. Det brukar finnas rutiner för att vikarier ska ha arbetstider där tex ensamarbete undviks.

I överenskommelse med vårdnadshavare kan tillsynsansvaret överlämnas till äldre syskon eller annan person som hämtar från förskolan. Släpp inte i väg barn utan överenskommelse från vårdnadshavare.

Riskbedömning med tillhörande handlingsplan ska visa vad riskerna finns, vilken sannolikhet och konsekvens, riskerna har samt vilken åtgärd som krävs för att minimera eller helt ta bort risken. Uppföljning och ansvar ligger hos rektor! Behöver barnet särskild tillsyn hela dagen pga sin diabetes behöver man ha en plan för hur det ska se fungera när extra resurs inte finns på plats och den personal som finns kan behöva extra utbildning för att se till barnets säkerhet.  

Tillsynsansvaret ligger formellt på huvudmannen som ansvarig för verksamheten. 
Om du inte kan upprätthålla tillsynen, måste du omedelbart kontakta rektor. Om allvarlig fara för liv och ohälsa uppstår, ring 112.

Riskfyllda aktiviteter ska inte genomföras om tillsynsansvaret inte kan upprätthållas, om de ändå genomförs kan du bli ansvarig om det skulle ske en olycka. Därför är det viktigt att signalera om det brister. 

Dokumentera och rapportera i ert avvikelsesystem, tex KIA. Då får både rektor och skyddsombud information om situationen och förslag på åtgärder ska anges i anmälan. Det är rektor som är ansvarig för att anmälan omhändertas och åtgärdas, skyddsombudet är behjälplig.

Det kan man tycka men det beror på barnets ålder, mognad och övriga omständigheter, Ett yngre barn kräver mer tillsyn än äldre etc. Sveriges Lärare vill se reglering om minimibemanning, högst 3 barn/ personal i åldrarna 1–3 år och högst 5 barn/ personal i åldrarna 3–5 år.

Man fortsätter att signalera och agera! Ta kontakt med lokalt skyddsombud som tar upp aktuella tillbud och olycksfall i skyddskommitté. Skyddsombud har lagrum att begära åtgärder. Om åtgärder uteblir och riskerna kvarstår, ta kontakt med din lokalförening. Tillsammans är vi starka!

Tidigare aktiviteter

I april 2023 fattade förbundsstyrelsen beslut om politik för förskolan. Under våren har vårt fokus legat på att vara rådgivande till förbundsstyrelsen inför att beslut togs.

Under våren har vi även deltagit på ett gemensamt internat med övriga skolformsföreningar där en planering för höstterminens arbete gjordes.

Vi har även fört diskussioner om vilka fokusfrågor vi ska ha.

Vi ska ställa krav på:

  • maxtak för barngruppernas storlek
  • minimibemanning
  • förskollärartäthet
  • planering, för för- och efterarbete, utveckling regleras nationellt

Kontakta oss

Styrelsen

Petra Hultqvist, ordförande, leg. förskollärare, Jönköping
Anna-Mia Nilsson, leg. förskollärare, Göteborg
Cecilia Bross, leg. förskollärare, Stockholm
Emmelie Persson, leg. förskollärare, Östersund
Johan Eckman, leg. förskollärare, Malmö
Jenny Bandhede, leg. förskollärare, Uddevalla

Skolformsföreningen har till uppdrag att:

  • vara rådgivande till förbundsstyrelsen i skolformsspecifika frågor
  • väcka och driva skolformsspecifika frågor som är viktiga för medlemmarna 
  • ta fram förslag på politikutveckling för medlemsgruppen.

Den nationella skolformsföreningen träffas kontinuerligt. 

Har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss.

Petra Hultqvist, petra.hultqvist@fvsverigeslarare.se

Bättre villkor

Förskola - porträtt

För dig som är förskollärare

Vilken lön har andra förskollärare? Hur ser rätten till planeringstid ut och hur kan vi tillsammans förbättra villkoren?

Det här driver vi

Förskola - fristående

Förskollärare måste få bättre förutsättningar

Yrket måste vara hållbart med mindre barngrupper och fler utbildade kollegor. I vår politik ”En förskola av hög kvalitet ” beskriver vi vilka frågor vi driver tillsammans för att förbättra förutsättningarna.

Frågor & svar